Dit jaar een kopie van de wedstrijden van 2016! Vijf wedstrijden op zaterdag en geen wedstrijden op zondag. Maar…… in 2017 toch wel een enorm verschil met voorgaand jaar. De voorspellingen voor het Yngling weekend waren voorafgaand aan het weekend al dat er veel, misschien wel te veel wind zou staan.

Zaterdagmorgen, als we na het palaver het water op gaan is er de week voorafgaand aan het weekend al rekening gehouden met de windvoorspellingen. De 40 deelnemers met windkracht 6 starten op één lange startlijn van ca. 400 meter is niet meer verantwoord. Daarom is er een indeling gemaakt in vier verschillende groepen die afwisselend tegen zeilers uit de ander groep zullen gaan zeilen. Daarmee hebben we maximaal 21 zeilers per groep aan de startlijn die daardoor ook 200 meter korter kan worden gemaakt. Voordeel ook is dat er bij de boeirondingen wat meer ruimte is.

In de ochtend geeft de windmeter éénmalig een vlaag van 31.5 knopen aan. Tja, wat doe je dan?

Ik besluit toch om door te gaan en dat blijkt achteraf een juiste keuze te zijn geweest. Gedurende de dag blijft de wind gemiddeld beneden de 25 knopen en dat is voor mij ook de grens van zeilbaar weer.

Met twee maal een kruisrak kunnen we korte wedstrijden varen die gemiddeld 25 minuten duren.

Als de laatste Yngling gefinisht is gaan we weer snel door met de volgende start. Later in “De Drie Zwaantjes” krijg ik daar van onze Belgische zeilers complimenten over. Ze vinden de wedstrijden goed georganiseerd en dat voelt goed.

Zaterdag kunnen we vijf wedstrijden varen. De meeste starts gaan goed met de P vlag maar ook de U vlag komt er voor de beide startgroepen nog aan te pas. Om 16:15 finishen we de laatste boot, maar gelukkig net op tijd krijgen we door dat er nog een achterblijver aan komt. Snel de finishboei er nog weer in en dat kunnen we drie minuten later ook deze boot nog als gefinisht noteren.

We vertrekken richting de haven en willen de uitslagen gaan verwerken. Dat lukt echter niet goed. Twee zeilers varen met nummers die nog niet in de deelnemerslijst staan. Omdat er in groepen gestart werd moet eerst duidelijk zijn bij welke groep deze boten thuis horen. Enfin, een uur later kunnen we beginnen met de uitslagverwerking. Hier en daar is het nog wel lastig om iedereen goed in de computer te krijgen maar uiteindelijk zijn we klaar en kunnen de indeling van de gold en silverfleet maken. Daarbij hebben we gelukkig hulp van buiten. Kwalificatiewedstrijden verwerken in ZW is niet iets wat vaak voorkomt en dan ben je toch snel vergeten hoe e.e.a. te doen.

Als de uitslagen nog maar net hangen komt een van de zeilers naar ons toe met een uitroepteken.
Er is in de invoer toch nog wat fout gegaan en dus moet er een verbetering in de lijst worden gemaakt. Om 21:00 uur is alles klaar en vertrek ik huiswaarts.

Het Yngling weekend is het weekend van de klok terug naar wintertijd en dus kunnen we in elk geval een uurtje langer slapen. Midden in de nacht wordt ik wakker van alle windgeruis en zwiepende bomen. Zoals voorspeld komt de storm midden in de nacht over Nederland. Er is zelfs dijkbewaking ingesteld! Na deze onrustige nacht kunnen we bij daglicht het parkoers bij de oude ronde van Joure wat beter volgen als de avond tevoor in het donker.

Ik ga eerst maar eens op de steiger de wind meten en constateer dat er veel, heel veel wind staat.
Zo kunnen we in elk geval nog niet starten en ik neem het besluit om de start eerst maar een uur uit te stellen. Op het kippenbruggetje in Langweer worden hiervoor de uitstel en cijferwimpel 1 gehesen. Ook in “De Drie Zwaantjes” wordt deze mededeling gedeeld.

Ik ga terug naar de haven en we gaan richting het startschip. Ik zet de windmeter op de steiger om wat langere periode te meten maar opeens is de windmeter zoek. Hij in nota bene omver gewaaid!

Tegen 11:15 uur zwakt de wind wat af en we gaan het meer op om de situatie midden op het meer te aanschouwen. Voordat we echter van wal zijn met het startschip is ook al weer een hele toer. Met de vaarboom gaat niet lukken en dus wordt de alu ingezet als sleepboot. Dat lukt en we kunnen nu midden op het meer een meting doen. 35 knopen wind …………………………. Tja dat is geen doen en dus helaas, pindakaas we gaan vandaag niet meer varen. Onverantwoord.
Later in de haven zijn er heel veel zeilers die het een goede keuze vonden. Daar ben ik het natuurlijk volledig mee eens.

Na het opruimen van de wedstrijdspullen en het takelen van bijna alle Yngling volgt de prijsuitreiking.
Voor ieder zeiler en voor het comité is er een fles blauwe wijn. (ik wist niet dat dat bestond)
De verrassing is nu wel of de wijn blauw is of dat de fles blauw is. Wordt vervolgd.

En zo sluiten we de laatste wedstrijd van 2017 af. Alle vrijwilligers bedankt voor alle hulp en gezelligheid en heel graag tot volgens jaar

 

Jan Spijkerman vanaf het startschip.