Slider

Verslag vanaf het startschip door Jan Spijkerman van de wapenwedstijden voor skûtsjes, gehouden op 14 en 15 april 2012.

Voor de vierde keer zal “it heve” Met deze keer 43 skûtsjes op de inschrijflijst beloofd het weer een prachtig weekend te worden. De voorspellingen zijn ook niet verkeerd, windkracht 2/3 en later op de dag toenemend wordt er voor zaterdag aangegeven. Beide dagen droog weer en wind in het vooruitzicht.

Om 8 uur eerst verzamelen in de kroeg voor een kop koffie en een vers broodje.
Tegen half negen het palaver waar Sieb Bandstra weer vol vuur en met prachtig Friese woorden uitlegt wat er straks de bedoeling is. Er wordt verplicht gesteld om met zwemvesten te gaan varen, niet zozeer vanwege de wind maar omdat het water nog wel erg steenkoud is mocht je er in kukelen.

Als we ’s morgens het water op gaan is er vrijwel geen wind. De zon probeert er een beetje door te komen en de laatste mistflarden die ook onderweg naar het evenement op het Tjeukemeer een prachtig schouwspel gaven, verdwijnen langzaam in het niets.

De eerste start voor de A-poule is gepland voor half tien. Door het ontbreken van wind gaat eerst de uitstel er maar in. Om kwart voor tien lukt het om te starten en de eerste wedstrijd van de dag gaat van start.

Er is een indeling gemaakt met vier lengteklassen en doordat we niet met alle 43 skûtsjes tegelijkertijd kunnen starten is en een indeling gemaakt waarbij er een mix in twee groepen (de A en de B poule) is gemaakt van schepen uit de vier lengteklassen.

Uit de resultaten van de vandaag te varen wedstrijden zal aan het eind van de dag een opsplitsing worden gemaakt uit de beste 11 skûtsjes van de A en den beste 11 van de B-poule. Zij varen dan zondagmiddag in de grote finale. De resterende skûtsjes varen zondagmorgen in de kleine finale.

Poule B gaat keurig op tijd om 11 uur van start. Af en toe is er even wat meer en zeker als de zon zijn best doet wat minder wind op het wedstrijdwater. Als de zon achter de wolken verdwijnt dan is merkbaar dat de wind op dat moment toeneemt.

Tussen de middag even snel naar de wal voor een lekkere stamppot en 13:30 uur gaan we opnieuw los.

De laatste wedstrijd van zaterdagmiddag gaat wat anders als de overige wedstrijden.

Er zijn een aantal skûtsjes die te vroeg over de startlijn zijn en dus wordt er een algemene terugroep gegeven. Het gaat daarna wat merkwaardig. Een aantal skûtsjes keren terug naar het startgebied maar ook een aantal maakt nog geen enkele aanstalte om terug te keren. Om er toch nog een mooie wedstrijd van te maken besluiten we dat er uitgesteld moet worden om de schepen weer allemaal opnieuw in het startgebied te krijgen. Om kwart over drie gaat alles gelukkig wel goed en de laatste wedstrijd van de dag wordt gevaren.

Na het verwerken van de uitslagen en het klaar maken van de indeling voor de kleine en grote finale voor zondag zit het er voor vandaag op.
Zondag, na alweer een prachtig, spannend en uitvoerig palaver door Siep gaat de eerste groep het water op. Hij heeft het over dikke en dunne wind en 50 km per uur met een eendje tegen een muur rijden of met een vrachtwagen met 50 km/uur tegen een muur rijden. Dat zijn voorbeelden waar je je wel een voorstelling bij kan maken.

Er staat een stevige wind en door de lage luchttemperatuur voelt het maar erg koud aan. Gelukkig hebben we dit jaar het startschip van de KWS (Sneek) en dat is een genot. Voldoende ruimte voor iedereen, een comfortabel wedstrijdzicht uit de wind (achter glas) en zelfs 220 volt beschikbaar (makkelijk voor het printen van de uitslagen)

Voor de bemanning van de skûtsjes is het een ander verhaal. Er staat nu een stevige wind, 4 tot 5 Bft. Een aantal skûtsjes verlaten het wedstrijdveld met averij.

Na de middag, in de grote finale gaat het bijna fout. Eén van de skûtsjes gaat zo
schuin dat deze bijna omslaat. Later, bij de prijsuitreiking geeft Sieb Bandstra aan
dat het goed afliep omdat de schipper het laatste beetje as van zijn sigaar tikte.
Daardoor kwam het skûtsje net over het dode punt en konden ze de wedstrijd vervolgen.

In de grote finale was het op het eind toch nog weer spannend. De Ut en Thus met als schipper Henk Regts en de Lytsje Lies met als schipper Tony Brundel maakten er weer een spannende strijd van. Bijna, in het laatste rak, lukte het Tony Brundel om voor te komen op Henk Regts. Uiteindelijk, met 35 seconden voorsprong kon de Ut en Thus de wedstrijd op zijn naam schrijven.

Met dank aan alle betrokkenen die zich voor dit weekend hebben ingezet kijk ik al weer uit naar de wedstrijden volgend jaar die voor 13 en 14 april 2013 in de agenda staan. Graag tot de volgende keer.