Foto 2
Foto 2

Kort verslag van de zeilwedstrijden vanaf het Langweerder weekend op 28 en 29 augustus 2021.

Nadat de corona regels weer sporten in de buitenlucht toestonden was de verwachting dat het Langweerder Weekend / de open wedstrijden meer als gebruikelijk zeilers zouden trekken.

Dat viel erg tegen, met uiteindelijk 33 Flitsen, 6 Regenbogen en 9 Twaalfvoets jollen aan de start
is het evenement toch gevaren. De Flitsen varen in afwijking van de Regenbogen en Twaalfvoets jollen met 6 starts hun clubkampioenschap. De Regenbogen en Twaalfvoets jollen varen de normale 2 wedstrijden op zaterdag en 2 wedstrijden op zondag. De wind is Noord en dat blijft zo gedurende het hele weekend. Nadien blijkt dat de heen- en terugtocht richting boei 9 door een aantal zeilers als weinig enerverend wordt ervaren. (halve wind heen en halve wind terug en als het tegenzit ook nog in kiellinie!)

Na een geslaagd weekend worden de prijzen bij de Flitsclub uitgereikt maar bij de Regenbogen en Twaalfvoets jollen kunnen de prijzen worden in de loods worden opgehaald en zelf van de tafel worden gepakt (vanwege het feit dan handen schudden door de coronaregels nog niet wordt geadviseerd.

In het weekend van 4 en 5 september volgen wedstrijden voor 10 kleine skûtsjes op de Goingarijpster poelen. Het startschip, één van de alu’s en Ben als schipper worden ingezet en ondergetekende is zelf ook op zaterdag van de partij. De zon en wind werken mee en alle potjes worden volgens het wedstrijdschema afgewerkt.

Kort verslag van de zeilwedstrijden van het Langweerder weekend op 28 en 29 augustus 2021.
Kort verslag van de zeilwedstrijden van het Langweerder weekend op 28 en 29 augustus 2021.

18 en 19 september volgen de Olympiajollen die hun jaarlijks herfstevenement voor de 3e keer in Langweer houden. Met 28 deelnemers en 9 starts een goed bezet en gezellig weekend.
Zaterdagmorgen als we voor het eerste potje richting het meer vertrekken gaat het fout. Opeens is het startschip niet meer bestuurbaar! Na de diagnose van Ben wordt hulp van Marcel ingeroepen en blijkt er een hydrauliekslang van de koppeling te zijn losgeschoten. We besluiten het startschip met de alu naar zijn startplek op het meer te brengen. Het valt nog niet mee om het zaakje te sturen maar uiteindelijk lukt het toch. Dan moet de startlijn er nog in en ik besluit de uitstel toch maar even te hijsen. Het gaat allemaal zo snel dat 2 minuten later de uitstel er al weer uit kan. We kunnen zelfs nog op de afgesproken tijd (11:00 uur) gewoon starten. Dat had ik niet verwacht. Na de eerste start komt Marcel met nieuwe koppelingen aangevaren (in Langweer kun je door goede connecties ook op zondag nog op hulp van medebewoners rekenen). Na wat sleutelen en het bijvullen van de olie kunnen we weer sturen. Het weekend verloopt daarna gelukkig voorspoedig en met mooi weer.

Het weekend van 25 en 26 september varen we het NK Tirion (althans dat was de bedoeling)
Voor een Nederlands Kampioenschap zijn er minimaal 15 boten nodig maar helaas komen we maar tot 10 boten. Gevolg is dat het nu een KK (klasse kampioenschap) gaat worden. Enfin het zeilen en de gezelligheid hebben er niet onder te leiden. Tijdens de gesprekken met de deelnemers blijkt dat het contact met de mensen op het startschip en de alu’s het juist zo gezellig maakt. Het werken op hoogte en achter glas zoals dat het geval is bij Sneek wordt als meer afstandelijk ervaren. Na dit mooie weekend maken we ons op voor het sloeproeien en de zeilschoolkampioenschappen.

Het sloeproeien op 2 oktober met 48 sloepen wordt in verband met de corona-omstandigheden gehouden in een grote tent op het parkeerterrein van de KWV Langweer. We starten op het meer voor het slechtweergebouwtje. Voordeel hiervan is dat de toeschouwers een goed zicht hebben op de start en finish van de sloepen. Met de band Jawis in de tent wordt het roeien met een feestje afgesloten. Met complimenten van de FSN en veel tevreden roeiers kunnen we deze dag afsluiten.

Het plan om de tent te laten staan tot de zeilschoolkampioenschappen valt in het water. Door de zeer beperkte inschrijving met 5 teams moeten we jammer genoeg besluiten het evenement voor de tweede keer te cancelen. Hopelijk kunnen we volgend jaar er weer een normaal NZK van maken!

Tot zover even de belevenissen van de vrijwilligers en ondergetekende.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.