Hein Ruyten Trofee

27 en 28 oktober 2018

Hein Ruyten Trofee

27 & 28 Oktober 2018

Slider

Verslag:

Als het nu 2018 is en de eerste wedstrijd werd in 1859 gehouden dan zijn de wedstrijden in Langweer volgens mij nu voor de 160e keer. Dit omdat er bij de prijsuitreiking wat discussie was over de hoeveelste wedstrijd dit was.

KWVLangweerEnfin, het was weer een gedenkwaardig weekend. Zaterdag, nadat we alle boeien op het meer hebben neergelegd beginnen we maar met uitstel. Er is geen streep wind. Volgens de weergoden komt er vooralsnog ook nog geen enkele wind (2 knopen is veel te weinig om te kunnen starten)
In het algemeen wordt er gevaren bij >5 en <25 knopen wind. Als ezelsbruggetje kun je 5 bij de knopen optellen en dan door 5 delen om de wind in Beaufort te krijgen. 5 knopen is dit ± windkracht 2 en 25 knopen is dus ± windkracht 6.

Enfin na een half uur wachten ga ik met de speedboot naar de wal om cijferwimpel 3 onder de rattestaart (OW) te hijsen. Direct komen er zeilers naar mij toe om te vragen wat dat nu weer te betekenen heeft. Cijferwimpel drie geeft aan dat de nieuwe start drie uur later zal plaats vinden als oorspronkelijk gepland (start was om 10:30 uur en dat wordt nu dus 13:30 uur) Zou je de start nog een uur later willen houden dan gaat dus cijferwimpel 4 onder OW omhoog. Zo weet iedereen hoe lang hij of zij tijd heeft om eventueel iets ander te gaan doen.

Tegen 13:30 uur begint het iets te waaien en we laten dus de zeilers het water op gaan.
We proberen twee keer te starten maar dat loopt op niets uit, zelfs halen we de reeds gestarte BMers en Bulthuisjollen maar terug. Er valt zo niet fatsoenlijk en eerlijk te zeilen.

Om drie uur vind ik het wel welletjes en besluit dat we vandaag verder geen wedstrijden meer gaan zeilen. Misschien komt er nog wind na 17:00 uur maar in het boekje staat dat we tot 17:00 uur kunnen starten. Dat gaat dus ook niet lukken.

Zondagmorgen, als ik op Windfinder kijk is de zaterdag voorspelde windkracht 2 knopen gelukkig gewijzigd in 5 – 9 knopen wind. Onderweg zie ik vlaggen wapperen en molens draaien en dus kunnen we om 09:30 van start gaan met de wedstrijden. Fijn dat we met 1 gevaren wedstrijd in elk geval de prijzen kunnen uitreiken.

Intussen zijn er problemen op het startschip. De spudpaal wil niet goed omhoog en dus kunnen we even niet anders als op de plek waar we liggen de wedstrijden voortzetten. Na het nodige gesleutel
lijkt het even te lukken maar dat blijkt ijdele hoop. De staaldraad slipt weer over de trommel.

Even later stopt de motor er zomaar mee. #&q^)&%)q&#^%)&q#^%

We krijgen hem ook niet meer aan de praat en dus vragen we Marcel om hulp. Zonder dat we dat vragen komt hij met wat gereedschap en hulpmiddelen mee om te helpen. De spudpaal wordt in orde gemaakt maar de motor starten blijkt een lastig verhaal te zijn. Drie keer ontluchten en even lopen en dan toch weer stoppen. Enfin, op een gegeven ogenblik blijkt een brandstofslang verstopt te zijn. Hebben wij ook een compressor aan boord is de vraag. Hmmmmm. oh ja, de starttoeter wordt aangedreven door lucht. Eureka, dan sluit Marcel, slim als hij is, de compressor van de starttoeter aan op de verstopte slang en dan even op de toeter drukken en de verstopping schiet uit de slang. Dat blijkt de oplossing, nadat alles weer is aangesloten draait de motor weer als een zonnetje en kunnen we de overnachting op het startschip gelukkig achterwege laten.

De tweede start op zondagmiddag wordt hier en daar lastig. Bij het starten van de flitsen draait de wind vlak voor de start met 90 graden zodat de wind opeens evenwijdig aan de startlijn waait.
Een seconde later draait de wind vervolgens met 180 graden en dus waait de wind evenwijdig aan de startlijn maar dan van de andere kant. Tja, wat moet je daar mee. Op het startsein is de wind gelukkig weer terug en gaan de flitsen toch nog van start. De schakels die aansluitend starten hebben ook last van draaiende wind maar die kunnen nog net op baan 6 (de Oostbaan) weg. Bij de Regenbogen is het nodig om uitstel te hijsen en de startlijn te verleggen. De wind is verder gedraaid en de Regenbogen gaan baan 5 (Noord-Oost) varen. Tijdens de tweede wedstrijd is de wind wat fluctuerend, dan denk ik de wind zakt eruit, maar even later steekt de wind toch weer op.

Gezien de banen is het lastig om te bepalen waar er gefinisht moet gaan worden. Gevolg is dat de flitsen uiteindelijk ca. 2 uur gevaren hebben (streeftijd was 1½ uur) en dat de Regenbogen maar een uur gevaren hebben.

Tegen half vijf volgt de prijsuitreiking in De Drie Zwaantjes en kunnen we terugkijken op weer een belevenisvol weekend.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.