Slider
Nederlands Kampioenschap Twaalfvoetsjollen 2020
Nederlands Kampioenschap Twaalfvoetsjollen 2020

Dit jaar is alles anders. Door de covid-19 toestanden waren alle wedstrijden tot 1 september uitgesteld die vergunning plichtig waren.
Elk nadeel heeft ook z’n voordeel en dus heb ik dit jaar vaker als gewoonlijk kunnen varen met de eigen Valk.

Enfin, na het verschuiven van het NK met twee weken kunnen we op 4 september beginnen met de eerste zeilwedstrijd van dit jaar.
Dat is op zich natuurlijk best wel spannend omdat alle spullen en apparatuur bijna een jaar in de loods heeft gestaan.
Daar krijgen we al meteen bij het uitvaren van de haven al een voorproefje van. De spudpaal van het startschip besluit om ons geheel onverwacht voor paal te laten liggen.
Al varende valt de spudpaal ineens naar beneden en kunnen we geen kant meer uit. Gelukkig is Marcel nog aanwezig en met behulp van een keukentrapje en wat spanbanden weet hij de paal weer uit de blubber te krijgen.
Zo kan het startschip in elk geval naar de haven varen. Daar word later de spudpaal met de heftruck omhoog getrokken zodat de borgpen er in kan.
Bij het palaver bij het slechtweergebouwtje probeer ik uit te vinden hoe lang reparatie gaat duren, maar daar valt op dat moment nog weinig over te zeggen.
Ik besluit dat we dan eerst maar met een uur uitstel moeten beginnen en hijs de betreffende vlaggen. Als ik na het palaver weer terugvaar naar de KWVL haven komt het startschip me al tegemoet varen.
Als ik dat had kunnen weten dan hadden we niet hoeven uit te stellen.

Enfin, op één paal liggende (gelukkig aan de goede kant van het startschip) kunnen we om half twaalf de eerste wedstrijd starten.
Vooraf had ik bedacht om direct met de U vlag te beginnen. Later begreep ik dat niemand dit had verwacht. Het is gebruikelijk om eerst met de P-vlag te beginnen en als het starten dan niet goed gaat wordt er dan pas met een u-vlag gestart.

Bij het palaver van zaterdag heb ik voor de mensen die nog nooit een u-vlag gezien hadden eerst maar eens uitgelegd hoe dat werkt met de driehoek en het 1-minuut sein.

De wind is vrijdag zo’n drie á vier beaufort en met drie keer door de poort komen we ongeveer op de gewenste vaartijd van 45 minuten uit.
De volgende start volgt om 12:40 uur en de derde start om 15:00 uur eindigt in een algemene terugroep. Als de startlijn er niet goed in ligt denk ik dat de zeilers samen bedenken dat ze met velen over de lijn gaan varen.
Eigenlijk voel ik dat ook wel aankomen als de wind teveel draait op het moment van starten. Eigenlijk moet dat eindigen in uitstel en opnieuw beginnen maar het is altijd een afweging om door te gaan of de rattestaart te hijsen.
De vierde en laatste start van de dag om 16:10 uur gaat gelukkig wel weer goed en even na vijf uur kunnen we terug naar de wal voor een drankje bij tante Truus (in het slechtweergebouwtje nabij het strandje van Langweer.

Zaterdagmorgen, nadat we twee minuten onderweg zijn in de startprocedure komt er een enorme regenbui aan. Ik besluit uit te stellen en we zoeken met z’n allen voor zover mogelijk wat beschutting voor de bui die maar een minuut of zes/zeven blijkt te duren. Al met al starten we de geplande 10 uur wedstijd met 10 minuten vertraging. ‘

In overleg met het bestuur varen we zaterdag drie van de vijf geplande wedstrijden zodat de zeilers tegen 15:00 uur klaar zijn. Met windkracht 4-5 en vlagen 6 vinden de meeste zeilers dat ook wel ok.
Ook zijn er een aantal deelnemers die teleurgesteld zijn dat we geen 5 potjes varen.

Zondag als we willen beginnen blijkt één van de beide alu’s benzine te lekken en dus wordt er een oplossing gezocht met de sloep van één van de comité leden. Zo wordt het wel een improvisatie weekend!
Zon en regen wisselen elkaar af maar gelukkig is de wind voldoende maar niet te veel (2 á 3 beaufort). We moeten een paar keer uitstellen om de baan aan te passen aan de draaiende windrichting.
Om 12:40 uur kunnen we de 10e wedstrijd van het weekend starten. De prijsuitreiking volgt om ca. 15:00 uur en Arjen Kort en Hella Foekema worden Kampioen in de jol die zijn pake had opgeknapt.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.