Slider

In de week voor het evenement (26 en 27 september 2020) kijk ik regelmatig op Windfinder.
Woensdag of donderdag slaap ik die nacht slecht, er wordt windkracht 6-8 voorspeld voor zaterdag.
Uit ervaring weet ik inmiddels dat voorspellingen en de werkelijkheid op de Langweerder Wielen twee geheel verschillende dingen zijn. In de dagen erna wordt de voorspelling steeds bijgesteld en lijken de vooruitzichten beter te worden.
Uiteindelijk op zaterdagmorgen, als we om 10 uur willen beginnen staat er geen streep wind.
De schoepen van mijn windmeter draaien niet eens. Bij het palaver om 08:30 uur had ik al geconstateerd dat we waarschijnlijk eerst wel op wind zouden moeten gaan wachten en dus besloot ik de uitstelvlag bij Restaurant Helder op het terras te hijsen. (Na het strijken van deze vlag konden we dan met 30 minuten beginnen met de wedstrijd)

Alle zeilers hadden na een uurtje op de wal bedacht dat varen een beter alternatief was dan lijdzaam af te wachten. Na verloop van tijd waren alle 15 Tirions op de Langweerder Wielen aan het ronddobberen c.q. aangedreven door de willekeurige windvlaagjes in allerlei richtingen het meer aan het verkennen.
Tegen elf uur, ook omdat alle Tirions al op het water zijn stuur ik één van de alu’s naar Restaurant Helder om de uitstelvlag op te halen. Wel een beetje theoretisch uiteraard, de zeilers zien en horen niets omdat ze niet meer bij het Restaurant zijn!
Enfin, als er iets wind lijkt te komen gaat om 11:50 de oranje vlag omhoog en kunnen de we eerste wedstrijd om 12 uur laten beginnen. De eerste drie kwartier van de wedstrijd lijkt de wind aardig constant maar daarna zakt de windmeter toch wel beangstigend. Even denk ik dat we twee of drie gefinishte boten kunnen noteren en de rest als Did Not Finish (DNF) moeten noteren maar gelukkig komen alle boten toch nog binnen 20 minuten na de eerste over de finish behoudens 1 OCS die te vroeg was gestart.
Na deze wedstrijd gaan de zeilers terug naar de wal om te lunchen en wij blijven op het startschip
om te wachten op wind. De 2e start om 15:45 uur eindigt in een algemene terugroep en aansluitend om 15:50 uur kunnen we de 2e wedstrijd van start laten gaan. De wind blijft deze keer wel staan en om 16:50 uur kunnen we de 3e wedstrijd nog varen. Na deze dag met uiteindelijk nihil wind is 3 wedstrijden varen toch wel een klein wonder. Ik verwerkt de uitslagen en breng deze naar Restaurant Helder.
Zondagmorgen waait het nog stevig als in om 08:30 uur met de speedboot richting het palaver vaar.
In de nacht is er nog veel wind overgetrokken en de restanten hiervan zullen gedurende de ochtend
gaan afnemen.

KWV Langweer - Tirion-21 klasse
Tirion-21 klasse

Volgens de aankondiging en wedstrijdbepalingen was het plan om op zondag twee wedstrijden te varen maar alle zeilers willen graag de gemiste wedstrijd van zaterdag alsnog op zondag varen.

Het wordt een prachtige, zonnige ochtend. 10:00 uur starten we race 4 die eindigt in een algemene terugroep.
Voor de wedstrijd komt Tirion 12 achter het startschip liggen met een fok die niet meer vast zit aan de rolfok trommel. Wederom brengt mijn zakmes en de rommelbak redding. Met een polyester touwtje en tyraps komt het weer voor elkaar. Gedurende race 4 gaat het fout met Tirion 1, het grootzeil komt uit de giek-sleuf en even later ligt ook deze boot ter reparatie achter het startschip. Met dezelfde ingrediënten wordt de reparatie uitgevoerd. De schipper wordt met wat koeken weer op krachten gebracht en aansluitend worden de wedstrijden 5 en 6 nog de gerepareerde boot uitgezeild. Het is maar goed dat ik mijn lijnenvoorraad voor de wedstrijd nog had aangevuld.
Om 11:05 kunnen we race 5 starten en bij race 6 moeten we voor de start eerst de baan aanpassen.
De wind is ca. 45 graden gedraaid en er drijven donkere wolken over de Wielen. Het is lastig om te beoordelen of de winddraaiing door deze regenwolken tijdelijk of blijvend van richting veranderd.
Tijdens race 6 zitten er wel aanzienlijke draaiingen maar ik besluit verder niet in te grijpen.

Tegen één uur zijn we klaar met de wedstrijden. Het protestcomité wordt opgeroepen want er zijn twee rode vlaggen bij de finish geconstateerd. Wij varen naar de haven en gaan de finishlijsten invoeren.
Aansluitend vertrekken we met laptop en printer naar Helder om het resultaat van de protesten af te wachten. Nadat de jury zijn werk heeft gedaan kunnen we nog een dsq verwerken en dan volgt de prijsuitreiking.
Niet verwacht maar uiteindelijk toch nog een prachtig weekend geworden en alle wedstrijden kunnen varen. Dank aan alle vrijwilligers en zeker ook aan de gezellige Tirion-klasse. Na de persconferentie met betrekking tot de covid-19 toestanden die ik zojuist (28-09) op de TV zag lijkt het erop dat dit de laatste wedstrijd van 2020 voor de KWV Langweer en misschien ook wel voor de Tirions is geweest.


Jan Spijkerman vanaf het startschip.