Slider

KWV LangweerAls ik het nu nazoek dan zijn we al op 22 december 2015 begonnen met de voorbereidingen voor het kampioenschap. Hette en Piet van der Zwaag en ondergetekende zijn toen bij elkaar gekomen om de Notice Of Race (NOR) en de Saling Instructions (SI) voor te bespreken.

Voordat alles op papier staat, daar gaat wel enige tijd en het nodige overleg overheen.

Het Watersport Verbond wil graag vóór 1 februari weten welke Nederlandse Kampioenschappen op de kalender komen en de NOR moet minimaal 8 weken voor het evenement en de wedstrijdbepalingen minimaal 6 weken voor het evenement ter goedkeuring worden opgestuurd naar het Watersportverbond. Er volgen dan eventueel nog wat verbeteringen en dan kunnen de NOR (aankondiging) en SI (wedstrijdbepalingen) worden vrijgegeven.

In verband met de baggerwerkzaamheden op de Langweerder Wielen ben ik in maart al aangeschoven bij het overleg met de aannemer van deze werkzaamheden. Omdat dingen niet gingen zoals we met elkaar afspraken heeft het in orde krijgen van mijn wensen ook nogal wat tijd en inspanning en *&%_!)%^!#%^)!@$(^ gekost.

Gelukkig waren de hoofdlijnen van mijn wensen op ons Valkenweekend eindelijk voor elkaar en konden we beschikken over het grootste gedeelte van het meer.

Ruim een week voor het weekend van 21 en 22 mei geeft Windguru windkracht 6 á 7 aan!
Dat is niet echt wenselijk, boven 25 knopen wind (± windkracht 6) wordt er niet gezeild.
Gelukkig wordt het allemaal wat beter naarmate het weekend dichterbij komt. Uiteindelijk wordt er windkracht 4 met vlagen 5 voorspelt. Daar is prima mee te zeilen.

Zaterdagmorgen verzamelen we ons om 08:30 uur in de nieuwe botenloods van de KWV Langweer. Het is voor mezelf wel spannend omdat ik in opleiding ben voor erkend wedstrijdleider. In 2015 heb ik hiervoor al de GWO cursus (Gevorderde Wedstrijdorganisatie)
met goed gevolg doorlopen maar daarmee mag je nog niet zelfstandig bijvoorbeeld een Nederlands Kampioenschap organiseren. Daar is nog meer voor nodig en dus is Beer van Arem vandaag ook van de partij om mij te beoordelen en tevens in te grijpen mocht dat nodig zijn.

Na het palaver voor de vrijwilligers vertrekken we richting de boeienloods van de KWVL en zorgen ervoor dat alle benodigde spullen aan boord van het wedstrijdschip komen. Ook de boeien en overige toebehoren gaan naar de boeienboot, de rescueboot en de volgboot.
Half tien is er palaver voor de zeilers en ik geeft daarbij uitleg over de situatie op de Langweerder Wielen met betrekking tot de baggerwerkzaamheden. Iedereen heeft goed geluisterd want later –op het meer- wordt er nagenoeg niet in het verboden gebied gevaren.

Wel komt er natuurlijk weer een provincie en/of politieboot controleren of we wel de juiste papieren hebben en dat de piloot van de speedboot wel beschikt over een vaarbewijs en of hij wel het dodemanskoordje om heeft. Gelukkig gaat dat allemaal goed en kunnen we een plekje op het meer gaan zoeken. Na drie keer verkassen liggen we uiteindelijk toch op een mooi plek en kunnen de startlijn ook bij eventuele winddraaiingen nog vrij van de vaargeul aanpassen.

We hebben een streeftijd van 15 minuten voor de wedstrijden en het lukt aardig goed om de eerste wedstrijd in de buurt van de streeftijd te varen. Dat is altijd wel spannend, zeker als de wind niet erg constant is. Enfin ook de twee volgende wedstrijden verlopen voorspoedig.
Uitstel en algemene terugroepen buiten beschouwing gelaten weliswaar. Ook de wedstrijden na de middag gaan vlotjes en tegen vier uur zijn de zes wedstrijden van zaterdag afgerond.

Ik verwerk de uitslagen en daarna gaan we bij “De Drie Zwaantjes” gezellig met elkaar barbecuen. Het is prachtig weer en in tegenstelling tot de voorspellingen ook nog droog en warm geworden. Een heerlijke zomeravond.

Tijden dit samenzijn wordt de Ed Hoppe prijs uitgereikt aan Reinard Mulder die bij elke Valkenweekend samen met zijn vrouw bijdraagt aan een prachtig en historisch weekend.
De Ed Hoppe prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan personen die zich op een bijzondere manier hebben ingezet voor de Valkenklasse. De Ed Hoppe prijs is ingesteld in 1971.

De wedstrijden van zondag is een geheel ander verhaal. Tijdens de dag draait de wind uiteindelijk wel 180 graden. Als we willen starten moeten we uitstellen omdat de wind in de laatste minuut voor de start 45 graden draait ten opzichte van de startlijn. We verkassen het startschip en alle boven- en onderboeien regelmatig gedurende de dag. De boeienboot doet de bovenboeien en de rescue doet de startlijn en de gate. Dat gaat allemaal zeer voorspoedig en als we dat weer klaar zijn voor de volgende start draait de wind weer. Grrrrrrrrr………..

Even na twaalf uur zijn de wedstrijden 7, 8 en 9 gevaren. Dat is 2½ uur voor drie wedstrijden van elk ongeveer een kwartier! Daardoor komen we wat in de knoei met de middagpauze.
Dan toch maar even uitstel zodat de zeilers nog wel even naar de kant kunnen.

Om één uur gaan we weer starten, althans dat was de bedoeling. De valken verlaten de haven en sukkelen bijna zonder wind richting het startschip. De molens rond het meer komen tot stilstand en op het startschip proberen we Piet Paulusma te verbeteren door te proberen te voorspellen of er nog wind zal gaan komen. Ik denk dat er geen wedstrijden meer inzitten maar Beer van Arem besluit om het toch nog maar even aan te zien. Windguru en ook andere sites worden geraadpleegd maar daar wordt ook nog niet echt wind voorspeld.

Tot ieders grote verrassing komt er drie kwartier wachten toch nog wind opzetten.
Om 14:00 uur kunnen we weer los en varen de boten wedstrijd 10. Aansluitend kunnen ook nog de overige twee wedstrijden gevaren worden zodat we de 12 geprogrammeerde wedstrijden voor het weekend gewoon kunnen uitvaren. Nou ja gewoon, bij de laatste wedstrijd waait het zo hard dat de eerste valk (de 753 van Hette en Folkert) met 12 minuten en 17 seconden over de finishlijn stuift.

Hij is dan winnaar van het Nederlands Kampioenschap Sprintwedstrijden in de Valkenklasse en al op het water geven we hem ook vanaf het startschip een heel lang geluidssignaal.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.