Slider

Dit jaar voor de 24e keer en dus volgend jaar een jubileum. Iets om alvast eens over na te gaan denken.

Vrijdagavond is het nog rustig in “De Drie Zwaantjes” als ik met mijn spullen aankom.

Op de heenweg in het donker over Joure waar de voormalige rotonde al is afgesloten.
Met een parkoers tussen allerlei rood/witte wegmarkeringpalen word ik voor de rotonde via allerlei sluipwegen naar de Rotonde bij Haje geleid. Bij de afslag naar Scharsterbrug wordt het nog veel spannender. Het lijkt wel een heuse bergetappe met haarspeldbochten en al. Uiteindelijk kom ik dan tocht via de nieuwe onderdoorgang onder de nieuwe snelweg door weer op de oude weg naar Scharsterbrug.

Tegen half 10 beginnen we met de uitgifte van de boten en daarna gaat iedereen denk ik boot poetsen. Ik voer de deelnemers en bootnummers in en dan kan ik weer huiswaarts keren.

Zaterdagmorgen hebben we om 07:30 uur afgesproken in de botenloods. Het is echter nog

stikdonker buiten. Hmm, dan eerst maar even een bakje koffie en wachten tot iedereen er is.

Het startschip ligt al weer voorzien van de vlaggenstellage e.d. klaar aan de wal. We verzamelen de overige benodigde spullen en terwijl ik naar het palaver ga vertrekt het startschip richting De Langweerder Wielen om daar alvast een plekje te zoeken en de baan uit te leggen.

Na het palaver kunnen we keurig op tijd starten met de eerste wedstrijd. Zoals de laatste jaren ingevoerd varen we weer met een inner en outerloop. Daarmee kunnen we toch snel starten maar houden daarbij de twee startgroepen voor het grootste deel mooi gescheiden op het meer.

Om de vaartijd te kunnen sturen hebben we twee mogelijkheden. De baan langer maken of het aantal loops (rondjes) te variëren. Afhankelijk van de wind en de afmetingen van De Langweerder Wielen is soms de baanlengte niet meer te vergroten. Dat gaan we dus sturen met het aantal loops.

Op de banenkaart is dat met een mooi kaartje en omschrijving aangegeven. Op zaterdagmorgen

bij de eerste, maar ook bij de tweede wedstrijd blijkt dat dit allemaal wat lastiger is als op het eerste gezicht wordt gedacht. Een aantal zeilers ziet op het startschip een geel bord met cijfer 3 (dit geeft het aantal loops aan wat gevaren moet gaan worden). De meest simpele redenering is dan als ik drie maal bij de boven- en onderboei ben geweest dan heb ik het aantal rondjes gevaren. Enfin, dat was dus echter niet het geval. Om de baan correct te varen moeten de boten bij het banenbord 3 totaal vier maal bij de boven- en onderboei ronden. Bij de eerste wedstrijd met baanbord 2 gaat dit in eerste instantie al bij twee boten fout en bij de tweede wedstrijd is de chaos helemaal compleet.

Zaterdag wordt hier dan ook een protest over gevoerd, maar omdat dit een protest is waarbij alle boten uit die poule bij betrokken zijn, kan het protest pas zondagmorgen plaats vinden. Jos, mijn broer heeft dit soort situaties wel vaker meegemaakt bij de wedstrijden op het Snekermeer en weet dus goed hoe hij dit protest moet behandelen. Resultaat van dit alles is dat er vier boten als gefinisht worden genoteerd en de rest een DSQ krijgt. Daar zijn de meningen daarna wel verdeeld over.

Na de verwerking van dit protest kan in de indeling in GOLD en SILVERFLEET maken en met een klein uitstel kunnen we om 10 uur de oranje vlag hijsen. 10 minuten later starten we de goldfleet. De wind is op zondagmorgen uit een iets gunstiger richting en dus kunnen we nu de baan wat langer maken en ook de inner- en outerloop wat verder uit elkaar trekken. Na de perikelen van zaterdag besluiten we bij de onderboei zelf ook te gaan turfen wie er hoeveel keer lang komt varen.

Nu gaat alles uitmuntend en op één boot na, die besluit boei 7 maar over te slaan gaat alles OK.

De vijfde start volgt en met heerlijk weer op zondag (zaterdag was er veel bewolking en daardoor nog redelijk koud op het dek van het startschip) kunnen we de wedstrijd weer prima volgen.

We vertrekken richting “De Drie Zwaantjes” maar moeten nog even wachten met de verwerking van de uitslagen. Er is schade gevaren en het protestcomité wordt weer opgetrommeld om nog twee protesten te behandelen. Daarna kan ik de uitslagen verwerken.

Bij de prijsuitreiking blijkt er een formulefout in mijn Excel sheet te zijn geslopen, maar sportief als ze zijn geeft Midden Nederland de 3e prijs Silverfleet medailles aan de juiste winnaars “Vinea”

De overige prijzen worden uitgereikt en voor het eerst in 24 jaar wint Pean A de
Nederlandse Zeilschool Kampioenschappen. Dat is wel een hartelijke felicitatie waard.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.