Foto 2
Foto 2

Sprintwedstrijden Valken 5 en 6 juni 2021

Al vroeg in het jaar begin ik met de aankondiging en wedstrijdbepalingen voor het toen nog Nederlands Kampioenschap te maken op basis van het nieuwe sjabloon van het Watersportverbond.

Dit sjabloon wordt vrijwel elk jaar gefinetuned maar door de nieuwe Regels voor Wedstrijdzeilen 2021-2024 (RvW) zijn er op meer plekken in het sjabloon aanpassingen gedaan.

Enfin, na een dag tikken kunnen de AK en WB ter goedkeuring naar het WSV.

Na enige tijd komen de AK met wat kleine opmerkingen/verbeterpunten terug.
Ik pas e.e.a. aan en daarna komt al snel het groene goedkeuringsstempel.

De wedstrijdbepalingen volgen en na wat verbeteringen komt daar ook de duim omhoog op te staan.
Ik ben er klaar voor maar Nederland is nog niet klaar. Met spanning volgen we de ontwikkelingen in de media en twee weken voor ons geplande NK ga ik helpen bij de KWS Sneek. Daar mogen vier een-mans boten in één groep starten. Wedstijden, palaver, prijsuitreiking is nog niet toegestaan.

Met 4 groepjes van 4 olympiajollen, 4 groepjes van 4 Solo’s en 1 groepje van 4 Twaalfvoets jollen starten we de race-trainingen zoals Sneek ze maar genoemd heeft. Het finishen gebeurt op denkbeeldige lijnen maar er in niemand die de finish opschrijft.

Na dit weekend volgt er weer een persconferentie en gelukkig worden de spelregels wat versoepeld.
Er mogen 50 man sporten en afstand houden is hierbij niet noodzakelijk. Wedstrijden zijn NIET toegestaan!

In overleg met de Gemeente De Fryske Marren en met de provincie was ik al zover dat we wel met de Valken (twee-mans boten) in groepjes van max 15 boten mochten varen / oefenen.

Door de nieuwe versoepelingen konden we nu dus met max 25 boten met elk 2 man gaan varen.

Uiteindelijk is in overleg met de Valkenklasse besloten om met twee groepen van 11 Valken te gaan varen. De oorspronkelijk voor een NK geschreven wedstrijdbepaling werden herschreven en alles met wedstrijd werd veranderd in instructie Sprint training.

Zaterdag begint de dag met weinig wind. De weersvoorspellingen beloven qua wind ook nog niet veel goeds maar na de eerste twee potjes en de nodige aanpassingen aan de baan begint het zowaar lekker te waaien. Uiteindelijk blijft deze wind de hele zaterdag staan en de enorme bui die de meeste zeilers op weg naar Langweer tegenkwamen was ook de laatste drup water die deze dag zou vallen.

Met 2x acht starts en een pauze na het 4e potje zijn we rond 16:00 uur klaar voor deze dag.

Normaal gesproken wordt de wedstrijd vanaf ons “startschip” aangestuurd maar deze keer is de start en finish vanuit de alu door mij en Margot verzorgt. Dat was wel even wennen, de hele dag op een gierende en nogal schommelende boot die iedere keer voor anker moest was zoals ’s avonds bleek wel een aanslag op mijn kuiten. Ook de toeter die normaal gesproken op het dak van het startschip staat en nu achter op de alu maakte wel twee keer zo veel kabaal.

Nou ja, het is redelijk gelukt. Het was maar goed dat het een training was, bij een van de starts was ik zo slim om per abuis de individuele terugroep als voorbereidingssein te zetten (blauw / wit kruis) terwijl dat natuurlijk de P-vlag moest zijn (overigens ook blauw / wit) Ik zag aan de reactie van de zeilers dat ik kennelijk een fout(je) had gemaakt en dus snel de goede vlag in zijn op vrijdag voor het Valkenweekend nog in elkaar geknutselde vlaggenstokstandaard gezet. (Bij de alu was het wat improviseren om de vlaggen een plekje te geven.

Speciaal in verband met starten vanuit de gierende alu had ik voor het weekend al een cassettebandje van zolder gehaald om daar een regenbestendige tell-tale van te maken. Bij katoenen draadjes en regen gaat het natuurlijk niet goed. Dat vond ik de uitvinding van de eeuw die ik nu zeker vaker zal gebruiken.

Na al deze belevenissen gaan we de volgende dag iets na 09:30 uur weer verder met opnieuw 2x 8 starts. De wind is van NW gedurende de dag doorgedraaid richting NO en we moeten de baan en startlijn een aantal keren verleggen. Deze windrichting is voor de Langweerder Wielen eigenlijk de meest ongunstige windrichting.

De baan kan bij deze wind maar maximaal ca. 1 kilometer lang worden en dus is het altijd spannend hoe lang de zeilers over de baan zullen doen. Daar valt bij één keer kruisen en één keer voor de wind zonder dat er meerdere rondjes gevaren worden niets aan te sturen.

Gelukkig valt het mee, we variëren in de vaartijd tussen 11 minuten en 11 seconden tot 13 minuten en 43 seconden gemeten bij de eerste boot die finisht. (dit wordt keurig door mijn startcomputer in het logboek geregistreerd)

Het is zondag prachtig zeilweer met windkracht 2 / 3, geen regen en na de middag komt de zon er zelfs weer bij. Tegen 13:00 uur zijn we klaar met de training en wordt het meer weer aardig leeg na die prachtige plaatjes met 21 valken die voor de wind met spinaker op het meer vrolijk kleuren.

Vorig jaar waren er Valken die geen enkele keer van de trailer waren geweest maar ondanks het feit dat dit geen wedstrijden mochten zijn was iedereen super blij weer eens actief met zeilen bezig geweest te zijn.

Jan Spijkerman vanaf de ALU!