Slider

Facebook link

 Het verkeerde weekend uitgekozen, dat is wat ik denk als ik in de week voor het evenement de weersvoorspellingen mag geloven. Veel wind, regen en zondag al helemaal een dag om niet op het water te zijn.Rukwinden met zelfs de OW vlag op de weerkaart!

Met 15 inschrijvingen en 14 deelnemende Tirions gaan we het toch gewoon doen.
Bij het palaver op zaterdagmorgen besluiten we om geen twee maar drie wedstrijden voor de lunch te varen. Deze wedstrijden gaan we lekker compact houden, het streven is om circa drie kwartier te varen. Gezien de weersvoorspellingen met toenemende wind denken we daarmee de naderende storm voor te zijn.

Omdat er bij een Nederlands Kampioenschap ten minste vier wedstrijden moeten worden gevaren om de medailles en het blauwe lint te mogen uitreiken is dat in elk geval een stok achter de deur.

Als we nu op zaterdag drie wedstrijden kunnen varen dan hopen we zondag in elk geval nog een wedstrijd te kunnen doen. Daarmee is het NK in elk geval geldig. Zo gezegd, zo gedaan.

We beginnen zaterdag om 10 uur met de eerste wedstrijd en varen deze op een op- en neer baan met aan de bovenzijde een bovenboei en spreader en aan de onderzijde een poort. Met twee keer door de poort zijn de zeilers per ronde een kwartier onderweg en dus gaan we de boten met de alu finishen bij de bovenboei. Gemiddeld heeft de eerste wedstrijd dan 40 minuten geduurd.

Na de laatste finish racen we weer terug naar het startschip en met het hijsen van de oranje vlag beginnen we aansluitend meteen weer met de volgende startprocedure. Ook de tweede wedstrijd gaat nog redelijk. De wind begint al wat toe te nemen en vooral de vlagen en winddraaiingen zijn naar later blijkt zeer verraderlijk.

De Tirion is een drie mans/vrouws boot die voor de wind met spinaker gevaren wordt.
Als je dan voor de wind vaart en de wind draait opeens 20 graden dan vaar je plotsklaps binnen de wind en krijg je ineens een Chinese gijp voor de kiezen.

Een klapgijp of Chinese gijp is het bij gijpen, vaak onverwacht, snel en met kracht overkomen van zeil, giek en schoot doordat het zeil aan loef staat en door de wind naar lij wordt gesmeten bij een binnen-de-windse koers. Over het algemeen komt een klapgijp voor, als er onbedoeld gegijpt wordt.

Bij de derde wedstrijd kunnen we vanaf het startschip meemaken hoe dat in zijn werk gaat.
Twee boten gaan om en drie zeilers belanden in het water. Gelukkig varen Tinco, Okke en Peter stand-by en vissen de onfortuinlijke zwemmers snel weer uit het water.

Gezien deze ongewenste toestanden besluit ik de wedstrijd zo snel als mogelijk te finishen.
Net op tijd kunnen we voor anker gaan en de blauwe vlag hijsen en een paar tellen later komt de Tirion 20 al over de lijn gescheurd.

Na deze finish gaan de zeilers naar de wal maar wij kijken op het startschip nog een half uurtje aan wat de wind gaat doen. Er komen al schuimstrepen op het water en de windmeter geeft pieken aan van boven de 30 knopen wind.

In overleg neem ik het besluit dat we, mede ook gezien de weersvoorspellingen gaan stoppen voor vandaag.

Na de middag zitten we gezellig met een aantal zeilers in de botenloods, die speciaal voor en door de Tirion klasse met zeilen en vlaggetjes is gepavoiseerd. Aan het eind van de middag komt er een zwart busje met een zwarte locomotief voorrijden. Het ding heeft zelfs schoorstenen en een bak waar vuur uit komt. Hmmmmm, ziet er allemaal wel spannend uit.

Bij het wachten op de barbecue worden er allerlei denkbeeldige (inmiddels zoek geraakte prijzen) uitgereikt. Dat is eigenlijk wel handig, geen gesleep met prijzen en geen gegraveer. Dit speciaal om alle aanwezigen zoet te houden omdat de barbecue aanhanger Langweer in eerste instantie niet kon vinden!

Uiteindelijk smaakte het eten voortreffelijk en was het uitermate gezellig in de loods.

Gezien de voorspellingen voor zondag besluiten we om in elk geval niet om op de geplande 10 uur maar om half tien te beginnen. Dit om weer de aantrekkende wind voor te blijven.

Dat pakt goed uit. Zondag de eerste wedstrijd verloopt voorspoedig, een van de zeilers komt met een noodgang over de lijn en ligt op het startsein compleet met zijn volledige boot boven de startlijn met als gevolg een individuele terugroep. De baan die er in ligt is een kortere versie van zaterdag omdat de wind nu nagenoeg zuid is geworden. De zeilers gaan bij deze baan drie keer door de poort (een rondje duurt nu ca. 10 minuten) en na die drie rondjes halen we de zeilers in het kommetje bij de molen er weer uit.

Het lukt zondag zelfs om een vijfde wedstrijd te varen (dat is goed, omdat er dan één aftrek mag plaats vinden) maar bij de start gaat er toch iets fout. Ik geef een individuele terugroep met de bijbehorende geluidseinen maar helaas gaat de algemene terugroep vlag omhoog. De startcomputer heeft het commando individueel echter uitgevoerd en gaat daarna op wachten. Gevolg is dat er ook geen signaal meer komt op vier minuten en nu is dus de hele procedure in de soep gelopen.

Er is gelukkig een oplossing, we hijsen de uitstelvlag en beginnen opnieuw. Met deze vertraging
Is alles weer op de rit en de deelnemers beginnen aan hun laatste wedstrijd van dit weekend.

Zonder noemenswaardige problemen (nou ja, behalve dan dat we met zijn allen zeiknat van de regen worden!) kunnen we deze race finishen.

De uitslagen worden verwerkt en na een broodje met soep en veel lovende woorden voor het comité
Kunnen de prijzen worden uitgereikt.

Ik kijk terug op een heel mooi en gezellig weekend en bedank onze vrijwilligers weer voor de onmisbare hulp.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.