Slider

Yngling Wedstrijdverslag Hein Ruyten Trofee
vanaf het start- / finishschip door Jan Spijkerman.

Zaterdagmorgen, op weg naar Langweer staat er op het Tjeukemeer nog maar een klein beetje wind. Dan worden de weersvoorspellingen al vergeleken met de werkelijkheid van dat moment. Enfin. Gelukkig kloppen de voorspellingen deze keer goed en zal de wind tegen elf uur voldoende zijn toegenomen om lekker te kunnen zeilen.

Om 12:55 uur beginnen we met het waarschuwingssein en 1 minuut later ook nog het voorbereidingssein. De wind is nu echt aan het draaien dus moeten we de rattestaart (de uitstelvlag) hijsen. We gaan toch maar verkassen naar een beter plekje en alle boeien worden deskundig door Vincent en Hylke op de juiste plekken neer gelegd. De eerste start eindigt met een algemene terugroep (er zijn te veel Ynglings over de lijn, wij kunnen niet meer bepalen wie er allemaal te vroeg aan het starten zijn!). De start daarna gaat al beter, nu zien we wie er
te vroeg over de lijn zijn en er volgt dan ook een individuele terugroep. (Als de betreffende boot terugkomt tot achter de startlijn is daarmee zijn OCS (On Course Side, Over de lijn, Te vroeg gestart) tenietgedaan en kan hij/zij de wedstrijd zonder straf gaan varen.

Ynglings aan de start

Ynglings aan de start

De tweede start om 14:15 uur en ook de derde start om 15:05 uur gaan zonder problemen.
Er zijn deze keer geen zeilers die te vroeg over de startlijn zijn gevaren.
De laatste start van zaterdag eindigt weer in een algemene terugroep en dus een nieuwe start.

Om het voor het publiek aantrekkelijk te maken is er in de wedstrijdbepalingen aangegeven dat de boten zowel in het aan de windse, maar ook in het voor de windse rak door de startlijn moeten varen. De speciaal voor de toeschouwers geregelde Simmerwille ligt dan ook naast de startlijn zodat men een prima zicht heeft op de spannende strijd tussen de verschillende Ynglings. In de vierde wedstrijd komt één van de deelnemers er achter dat hij/zij niet door de startlijn is gevaren en terstond wordt deze fout hersteld door terug te varen naar de startlijn om deze vervolgens wel aan de goede zijde te passeren. Twee andere boten zijn echter niet van plan deze fout te verbeteren en later in de protestkamer worden zij hier dan ook op aangesproken.

Na finish van de laatste Yngling wilden wij de studpaal elektrisch omhoog halen, maar ook deze keer ging dat niet goed! Twee weken geleden hadden we pech met een lege accu, maar deze keer was de staalkabel die de studpaal omhoog moest trekken geknapt! Tja en met visioenen naar overnachting op de Langweerder Wielen werd er bedacht hoe dit probleem om te lossen. Gelukkig was er al wel al een reserve staalkabel aan de studpaal bevestigd die met een keurige staaldraadklem was vastgezet. Alleen…. om de moertjes los te kunnen krijgen heb je een steek of ringsleutel nodig en laten we die nu net niet aan boord hebben.
Hier bracht uiteindelijk het zakmes van de schrijver van dit verslag uitkomst. Nadat de draadklem er af was kon de reserve staaldraad op de handlier bevestigd worden en daarmee
kon de paal uit het water worden gedraaid. Daarmee kwam dus een nachtje slapen op de Langweerder Wielen te vervallen, pffffff, gelukkig.

We overwegen nu om ook maar een reserve start- / finischschip achter de hand te houden!

Zondagmorgen om 11:15 starten we de vijfde wedstrijd en de zeilers hebben er veel zin in.
Het begint al meteen met een algemene terugroep. Ook de volgende start eindigt weer met een algemene terugroep. Dit gaat zo niet langer en de japanner wordt tevoorschijn gehaald.
(Met deze vlag moeten de zeilers die te vroeg over de startlijn zijn (binnen 1 minuut voor de start) buitenom terug, ze moeten dus om één van de beide boeien van de startlijn heen terugkeren tot achter de startlijn, terwijl ze zonder de japanner ook terug achter de startlijn mogen keren op een plek willekeurig op de startlijn (zonder anderen te hinderen).
De overige starts op zondag worden daarna iedere keer met de japanner gedaan en dat help.
In de achtste wedstrijd zijn er echter weer drie vroege starters die buitenom terug moeten.
Twee Ynglings doen dat keurig en de andere Yngling krijgt later een OCS.

Na afloop van de wedstrijden worden allen boten vakkundig door Marcel uit het water gehaald. Hij wordt hiervoor speciaal bij de prijsuitreiking bedankt.

Alle deelnemers waren zeer tevreden over het concept van deze wedstrijden en is er dus voor volgend jaar alvast een datum geprikt, te weten op 25, 26 en 27 oktober 2013

Hiermee is er een einde aan het zeilwedstrijdseizoen van de KWVL gekomen.
Ik wil graag alle vrijwilligers, betrokkenen en ook onze voorzitter bedanken voor hun betrokkenheid en inzet. Heel graag tot volgend jaar.

Link naar de foto’s.