logo-vlag-horizontaal
 

 
 
 
 
hoofdfoto-website

Nieuws

1 november 2022

Verslag Hein Ruyten Trofee 2022

Met dit jaar 19 teams aan de start gaan we een prachtig nazomer weekend tegemoet.

Het voorjaar lijkt weer aangebroken en met temperaturen rond de 19 graden kan ik zelfs in het groene KWV Langweer shirt op het startschip de wedstrijden meemaken.

Zaterdagmorgen zijn de Yngling zeilers al druk in de haven bezig. Een aantal heeft zelfs op vrijdag voor de wedstrijden de trainingen meegemaakt die door Mark worden gegeven. Mooi op tijd en na een bakje koffie of thee vertrekken we richting het meer. De wedstrijdboeien van de Yngling club liggen al klaar in de botenloods en met onze eigen met rubber omklede gewichten en RVS kettingen gaan we ze bij de wedstrijden gebruiken.

De windvoorspellingen zijn 5 tot 10 knopen, voor zowel de zaterdag als ook de zondag. Als we om 13:00 uur beginnen staat er net genoeg wind en varen we het eerste potje. Dat gaat aansluitend en met een tussenpauze van ca. vijf minuten tussen de laatste finish en de volgende start nog twee keer goed. Op het startschip hebben we na wat rekenwerk het idee dat we misschien net vandaag 6 potjes kunnen varen. Ik denk dat de zeilers gedachten kunnen lezen want kennelijk was er door de deelnemers bedacht dat 5 potjes op de zaterdag wel meer als genoeg was.

Als we de 4e pot starten gaat er een hele club zeilers met zijn allen enigszins glimlachend over de lijn met als gevolg een algemene terugroep. GRRRRRRRR. Ik heb het wel door en sta stiekem ook glimlachend deze move gade te slaan. De boefjes. Aansluitend wordt op het startschip van schrik het voorbereidingssein voor de aansluitende nieuwe start gestreken. Hierdoor is het nodig de uitstelvlag te hijsen en raken we dus tien minuten kwijt in de resterende tijd tot 16:30 uur (de laatste mogelijkheid voor om nog te kunnen starten op zaterdag) Enfin, met vijf mooie potjes en de gedachte dat het nog maar de vraag is of we zondag wel genoeg wind zullen hebben verlaten we de Langweerder Wielen. Na de aansluitende steigerborrel vertrekken we richting Het Wapen van Langweer waar we met z’n allen heerlijk eten. De Yngling club maakt er aansluitende nog een gezellige avond / nacht! van en wij gaan ons weer opladen voor de volgende dag.

Met een uur extra slaaptijd (zomertijd wordt weer wintertijd) gaan we zondag weer richting Langweer. Wederom een prachtige warme dag met zo te zien aan de golfjes op het meer wel minimaal wind. Voordat we vertrekken worden de boeien vanuit de boeienloods alvast naar de waterkant gebracht. Ook de gaas-rolcontainer met daarin de gewichten voor de boeien wordt naar de waterkant gebracht. Als ik op het startschip bezig ben met het installeren van de startcomputer klinkt er vanaf de wal een hoge angstige damesgil. De gaas-rolcontainer is te dicht bij de botenhelling gekomen en met al het gewicht van de kettingen en de met rubber omklede gewichten van elk 11 kg zie ik nog net de rolcontainer met een noodgang botenhelling af rijden om na 10 meter kopje onder te gaan. Tsssss. Dat was nou niet echt de bedoeling maar ja met 10 gewichten van elk 11 kg trek je de gevulde rolcontainer ook niet een, twee, drie uit het water. In de boeienloods scharrel ik een pikhaak op en met wat blind aftasten lukt het om 4 sets gewichten uit de rolcontainer te halen.

Daarna proberen we met een touw en de spudpaal van het startschip om de rolcontainer op te tillen. Dat lukt echter niet. Er zullen nog wel een onbekend aantal gewichten in de rolcontainer zitten.

Later blijkt dat de rolcontainer niet nodig was, de benodigde gewichten lagen nog in de alu-boten.

Met een touw aan de rolcontainer naar de wal laten we de boel de boei en gaan eerst de baan er inleggen. Met nog steeds minimaal wind en de OW-vlag in de hand laat ik me door de alu richting de kippenbrug in de oude haven van Langweer brengen. Halverwege deze tocht begin ik te twijfelen. Er lijken nu toch meer donkere golfjes te komen en ik besluit er toch maar geen uitstel van de maken.

Om 11 uur beginnen we met race 6 en aansluitend met race 7 en 8. Bij race 8 gaat halverwege de wedstrijd de wind er uit. De koplopers komen nu toch in de buurt van de gate en kunnen dan opkruisen om te finishen.

Er wordt vanuit de vrijwilligers voorgesteld om de wedstrijd af te breken voordat de 1e boot de finish bereikt. Ik sta in dubio en vind het ook sneu om dat te doen.

Uiteindelijk is deze beslissing discutabel maar gelukkig komen de zeilers allemaal zelfs nog binnen de finishtijd limiet over de streep. Tijdens het finishen hijs ik OW boven A. Nog niet gestarte wedstrijden zijn uitgesteld. Vandaag geen wedstrijden meer.

Na het opruimen van alle wedstrijdspullen (dit was voor de KWV Langweer de laatste wedstrijd van het jaar) en het uit het water takelen van alle Ynglings volgt om 15:30 uur de prijsuitreiking.

Tevreden over dit prachtige weekend maar met een nog wat ongemakkelijk gevoel over de rolcontainer die nog in het water ligt vertrek ik huiswaarts.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.

26 september 2022

Verslag Klasse Kampioenschap Tirion 21 klasse 2022 op de Langweerder Wielen

Dit jaar voor de 4e keer in Langweer en voor de 3e keer in restaurant Helder worden de kampioenschappen weer verzeild. Jammer genoeg zijn er ook dit jaar te weinig deelnemers om een Nederlands Kampioenschap te mogen verzeilen. Enfin, het enthousiasme is er in elk geval niet minder om.

Op de vrijdag voor de wedstrijden gaan we met mijn werk Skûtsje Silen. Het is koud en de voorspelde regen tegen 17:00 uur begint al om 11:30 uur gestaag te vallen. Gelukkig waren er regenpakken voor de deelnemers beschikbaar, zodat we nog een beetje droog de dag doorkwamen.

Op zaterdagmorgen tegen 4 uur in de ochtend wordt ik wakker van een enorme regenbui. De gootsteen in de douche op de verdieping gorgelt er over. Verontrust ga ik maar even beneden kijken of de wc’s ook overstroomd zijn. Gelukkig gaat dat goed al verneem ik later van mijn vrouw dat er toch water in de garage (kan niet veel kwaad) is gekomen door overstroming van de afvoer.

Met dat in het achterhoofd ga ik tegen 7 uur richting Langweer en denk dat we zaterdag op het startschip wel de hele dag in de stromende regen moeten doorbrengen. Dat blijkt geheel anders uit te pakken, het blijft de hele dag droog en de voorspelde windkracht 2-3 wordt naarmate de dag vordert 4 met hier en daar vlagen 5 Bft. Een enorm verschil met de voorspellingen dus!

Als we het meer opvaren en een plekje voor het startschip zoeken zien we bij de steiger van Langweer een voor ons vreemd startschip met gele boeien liggen! Hmmmm. Wat zou daar aan de hand zijn? Enfin, wat later komt een rib met twee personen onze kant uit en stellen zich voor.

Het blijkt dat zij met 9 Friese pramen een wedstrijdweekend gepland hadden, ook op de Langweerder Wielen. Tja dat is natuurlijk wel even wat vreemd, wij hebben toch echt onze wedstrijden allemaal op de wedstrijdkalender staan. We overleggen en kunnen gelukkig toch beiden een plekje op het meer vinden om de wedstijden te varen zonder elkaar in de weg te zitten.

Op voorstel van de Tirion club is er een prachtige op/ neer baan bedacht met zowel aan de boven- als ook aan de onderzijde van de baan een poort. Dat blijkt een fantastische baan te zijn waar iedereen zeer over te spreken is. Er wordt fanatiek gezeild en de ene keer blijkt de linker baanzijde gunstig maar op een ander moment wordt er ook weer voor de ander baanzijde gekozen. We noteren alle passages bij de beneden poort en tijdens de 5 passages wisselen de deelnemers regelmatig van plaats. Op het startschip zien we het enthousiasme en hoe fanatiek de boeien gerond worden. Prachtig om te zien. Op zaterdag kunnen we het programma volgens schema voltooien en na het verwerken van de uitslagen vertrekken we met een deel van het wedstrijdcomité richting restaurant Helder waar we uitgenodigd zijn voor de steigerborrel en het diner. Na een gezellige nazit rij ik weer via de omleiding Idskenhuizen huiswaarts.

Zondagmorgen gaat om 06:30 uur de wekker. Ik zet vier potten koffie en spring onder de douche. Tegen 8 uur zijn we weer met het gehele comité in de haven en ik vertrek in de alu naar het palaver. De windvoorspelling voor zondag zijn niet al te veel belovend.

Er is om 10 uur net genoeg wind om het eerste potje te starten. Tijdens de wedstrijd verschijnen er donkere wolken aan de horizon en buienradar wordt geraadpleegd. Het is altijd lastig om te beoordelen of buien alleen regen geven of dat er net zoals de week ervoor bij de Olympiajollen enorme windvlagen inzitten. Ik besluit om te gaan finishen en tijdens het finishen begint het inderdaad te regenen en wat meer te waaien.

De pramen die 10:45 van start waren gegaan worden nadat ze nog maar net vertrokken zijn met de N vlag en drie toeters terug gehaald. De bui die er aan komt gooit roet in het eten. Nadat de zeilers even een oppertje opgezocht hebben willen we weer verder gaan met de tweede wedstrijd.

Dat gaat echter niet zo voorspoedig, de wind is door de bui gedraaid en wat later is er helemaal geen wind meer. Een aantal Tirions komt gezellig op bezoek op het startschip en anderen dobberen wat rond. Na verloop van tijd en nog steeds te weinig wind besluiten we om eerst maar te gaan eten.

2022-windmeterDe beide alu’s slepen elk vijf boten terug naar Helder. De rest van het comité blijft op het startschip om de wind af te wachten. Het gaat een beetje op en neer, dan is er niets en dan lijkt er weer wat te komen. Na de volgende bui trekt de wind toch weer aan en de zeilers komen terug richting startgebied. De wind draait weer en we moeten het startschip verplaatsen. Dat gaat echter fout, de motor van de spudpaal heeft het begeven en we liggen dus letterlijk voor paal en kunnen niet meer van de plek. De startlijn ligt echter verkeerd en na een tip van één van de passerende zeilers wordt de startlijn naar de andere kant van het startschip verplaatst. Als we daar mee klaar zijn zakt de wind er helemaal uit. Nu is het wel genoeg en ik toon N boven A met drie toeters. Ik ben er wel klaar mee.

De zeilers dobberen richting de Scharsterrijn en intussen proberen wij uit te vinden waarom de spudpaal niet omhoog wil komen. Intussen worden de boeien uit he water gehaald en opgeruimd.

Ik vertrek samen met Eef richting Helder om de uitslagen te brengen en na weer een gezellige prijsuitreiking sluiten we dit gedenkwaardige weekend af.

Met dank aan de vrijwilligers en alle deelnemers voor het mooie en gezellige weekend.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.

7 september 2022

Verslag van de Onderlinge op vrijdag 26 Augustus 2022

Na een week van tropische temperaturen gelukkig de dag van de Onderlinge bewolkt, droog en minder warm 21 gr en windkracht 3. Perfect zeilweer.

De start in de oude haven maakte het tot een gezellige samenkomst van zeilboten en 1 sloep. Het team van de sloep kon helaas geen zeilboot meer bemachtigen aangezien de verhuur dit jaar optimaal was vanwege het mooie zomer weer.

Het thema dit jaar was SAMENWERKEN. Dmv een puzzelstuk moesten de 26 teams elkaar vinden om vervolgens samen te kunnen starten en de zeilpuzzeltocht voort te zetten.

De 1e opdracht vond plaats op de Brekken waar de 2 teams samen een correcte vlootschouw moesten uitvoeren. De 2e opdracht werd uitgevoerd bij de KWVL op een aangrenzend veld waar tennisbal vangen in pet het spel was.

Daarna krijgen beide zeilboten een andere opdracht die vanaf het water uitgevoerd moest worden. Het bekende “Bruggeld klompje methode” een formulier zeilende weg uit klompje halen en bij Fam Beukema aan de kop van de scharsterrijn een tekst van een geplaatst bord op te zoeken. Uiteindelijk komen alle teams terug in oude haven waar het ouderwetse sjoelen plaats vond op de bankjes aan de haven om de punten score tot een goed einde te brengen.

2022-onderlingeDe prijsuitreiking vervolgde om 17:00 u in de Drie Zwaantjes.

1e Prijs: Team Piet en Team Jappie,s Wief / Zeilboot trofee

2e Prijs: Team Faber & Co en Lucky Lady,s

3e Prijs: Team Pascal,Troi,Hans, Remon en Team Supervrouwen

4e Prijs: Team Sloep en Team Gebr Postma & zonen

5e Prijs: Team Zonnebloem en Team Pietie van Keimpema

Aanmoedigingsprijs Bokaal; Team Edwin met de sloep

Namens de commissie de “Onderlinge”

31 augustus 2022

Verslag Open Wedstrijden Langweer 27 en 28 augustus 2022

Sinds 1859 wordt dit de 163e keer dat Langweer deze wedstrijden organiseert. Er mist in dit rijtje 1 jaar omdat de wedstrijden in 2020 vanwege de corona-toestanden niet door kon gaan. Het kan zijn dat er in de oorlog ook een aantal keren niet is gezeild maar daar heb ik eigenlijk geen idee van.

Het is al weken droog en mooi weer, er is elke dag een bescheiden windje en meestal kan er in de loop van de morgen gezeild worden bij een windkrachtje 2 á 3. Deze voorspelling geldt ook voor onze jaarlijkse wedstrijd. In elk geval geen uitstel door te weinig of teveel wind te verwachten.

Een aantal weken voor de wedstrijden wordt er besloten 5 nieuwe grote gele boeien te bestellen. De oude boeien zijn redelijk groot en daardoor onhandelbaar en bovendien zijn de cijfers los aan het raken. Reden genoeg om deze te vervangen. Met de opgegeven levertijd is de verwachting dat de boeien te laat voor het weekend binnen zullen zijn maar twee weken voor de wedstrijden worden de boeien met toebehoren al afgeleverd. Dat is super, kunnen we ze mooi meteen in gebruik nemen.

In de weken voor de wedstrijd lopen de inschrijvingen gestaag binnen met uiteindelijk 7 BMers (de oorspronkelijke houten lattenboten die door kapper Bulthuis zijn bedacht), 23 twaalf voets jollen, 24 flitsen en voor zover ik kan bedenken dit jaar voor het eerst in Langweer 9 Flying Juniors.

2022-langweerder-weekendNadat ik op 14 jarige leeftijd voor het eerst op zeilkamp ging was dit de boot van mijn beste jeugdvriend die wel de Flying Junior had maar niet kon zeilen. Dat kwam goed uit. In kon mijn zeilvaardigheden verder toepassen en hij kon het zeilen leren. In die tijd lag de boot op een platte wagen en als het zover was kwam de trekker ervoor (Jelle woonde op een boerderij bij het Veluwemeer) en reden we de trekken en platte wagen het Veluwemeer in totdat de boot vanzelf begon te drijven. Ik denk dat je dat tegenwoordig zo niet meer zou doen.

In die tijd had de boot meen ik nog katoenen zeilen en geen trapeze of spinaker. Dat was afgelopen weekend wel anders, dacron zeilen, een trapeze en zelfs een spinaker. Met de wind op zondag die richting 4 en soms een kleine 5 Beaufort ging spoten de bootjes onder spinaker in plané door de finishlijn. Planeren is niet door maar als het ware over het water met grote fonteinen water aan weerszijden van de boot over het water ketsen. Spectaculair en het geeft een enorme kik.

Met zaterdag twee en zondag twee wedstrijden kunnen we het weekend afsluiten en na de prijsuitreiking gaat iedereen weer huiswaarts.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.

29 maart 2022

Jeugdzeillessen voor kinderen vanaf 8 jaar 2022

Op maandag 9 mei zijn we weer begonnen met onze jeugdzeillessen in de Optimist. De andere lesavonden zijn 16, 23 en 30 mei. 13, 20 en 27 juni. 4 juli en de reservedatum wordt in overleg vastgesteld (uiterlijk op 11 juli). De lessen beginnen om 18 uur. Rond 20:30 uur gaan de cursisten weer op huis aan.

2022-jeugdzeilenJeugdzeillessen voor kinderen vanaf 8 jaar. Inclusief de huur van een Optimist is de cursusprijs € 65,–. Vaart uw kind in een eigen Optimist dan kost de cursus € 50,–. Onze instructeurs kunnen aan maximaal 18 deelnemers lesgeven in de Optimist. De cursisten zijn minimaal 8 jaar en hoeven geen zeilervaring te hebben.  De kinderen krijgen lessen die leiden tot het bijbehorend CWO diploma 1, 2, of 3.

Worden nog niet alle daarbij behorende vaardigheden beheerst dan behalen zij een CWO Vorderingenstaat. Bij aanvang van de cursus wordt het bijbehorende cursusboekje jeugdzeilen 1, 2 of 3, als dit nog niet eerder is ontvangen, uitgereikt.

De vereniging beschikt inmiddels over 14 Optimisten. Er zijn ook enkele plaatsen beschikbaar voor varen in een eigen Optimist. De Optimist dient compleet te zijn uitgerust, dus met goed drijfvermogen, hangbanden en een verlengstok.

Graag zien we de kinderen vanaf ongeveer 17:45 uur al bij de ‘Optimistenloods’ bij het meer op ons haventerrein, zodat zij zelf voor aanvang van de les hun Optimist zeilklaar kunnen maken.

Dit jaar zijn de instructeurs: Carin Rouwé, Frank Jan de Graaf, Doeke Bosma, Rimmer Bles en Vincent Veeger. Zowel de instructeurs als de KWVLangweer zijn CWO erkend.

U kunt 11 april inschrijven via onze website: www.kwvlangweer.nl. Onder het tabje “JEUGDZEILEN” vindt u onderaan het inschrijfformulier.  De inschrijving is compleet als u een mail daarover ontvangen heeft.

Heeft u nog vragen dan horen we deze graag.

U kunt daarvoor contact opnemen met Vincent Veeger via 0610 040 597 of via mail naar neliezdguej.[antispam].@kwvlangweer.nl.

06 december 2021

Ereleden

Tijdens de afgelopen ALV heeft het bestuur onderstaande leden voorgedragen als erelid. Dit voorstel werd door de ALV van harte bekrachtigd. Wij willen deze leden ontzettend bedanken voor hun bijdrage aan de vereniging en feliciteren ze met het erelidmaatschap!

Jan Spijkerman, Michiel Alma, Vincent Veeger en Pieter Buddingh.

1

   

08 oktober 2021

Kort verslag van de zeilwedstrijden vanaf het Langweerder weekend op 28 en 29 augustus 2021.

Nadat de corona regels weer sporten in de buitenlucht toestonden was de verwachting dat het Langweerder Weekend / de open wedstrijden meer als gebruikelijk zeilers zouden trekken.

Dat viel erg tegen, met uiteindelijk 33 Flitsen, 6 Regenbogen en 9 Twaalfvoets jollen aan de start is het evenement toch gevaren. De Flitsen varen in afwijking van de Regenbogen en Twaalfvoets jollen met 6 starts hun clubkampioenschap. De Regenbogen en Twaalfvoets jollen varen de normale 2 wedstrijden op zaterdag en 2 wedstrijden op zondag. De wind is Noord en dat blijft zo gedurende het hele weekend. Nadien blijkt dat de heen- en terugtocht richting boei 9 door een aantal zeilers als weinig enerverend wordt ervaren. (halve wind heen en halve wind terug en als het tegenzit ook nog in kiellinie!)

Na een geslaagd weekend worden de prijzen bij de Flitsclub uitgereikt maar bij de Regenbogen en Twaalfvoets jollen kunnen de prijzen worden in de loods worden opgehaald en zelf van de tafel worden gepakt (vanwege het feit dan handen schudden door de coronaregels nog niet wordt geadviseerd.

Kleine skûtsjes

In het weekend van 4 en 5 september volgen wedstrijden voor 10 kleine skûtsjes op de Goingarijpster poelen. Het startschip, één van de alu’s en Ben als schipper worden ingezet en ondergetekende is zelf ook op zaterdag van de partij. De zon en wind werken mee en alle potjes worden volgens het wedstrijdschema afgewerkt.

Olympiajollen

18 en 19 september volgen de Olympiajollen die hun jaarlijks herfstevenement voor de 3e keer in Langweer houden. Met 28 deelnemers en 9 starts een goed bezet en gezellig weekend.

Zaterdagmorgen als we voor het eerste potje richting het meer vertrekken gaat het fout. Opeens is het startschip niet meer bestuurbaar! Na de diagnose van Ben wordt hulp van Marcel ingeroepen en blijkt er een hydrauliekslang van de koppeling te zijn losgeschoten. We besluiten het startschip met de alu naar zijn startplek op het meer te brengen. Het valt nog niet mee om het zaakje te sturen maar uiteindelijk lukt het toch. Dan moet de startlijn er nog in en ik besluit de uitstel toch maar even te hijsen. Het gaat allemaal zo snel dat 2 minuten later de uitstel er al weer uit kan. We kunnen zelfs nog op de afgesproken tijd (11:00 uur) gewoon starten. Dat had ik niet verwacht. Na de eerste start komt Marcel met nieuwe koppelingen aangevaren (in Langweer kun je door goede connecties ook op zondag nog op hulp van medebewoners rekenen). Na wat sleutelen en het bijvullen van de olie kunnen we weer sturen. Het weekend verloopt daarna gelukkig voorspoedig en met mooi weer.

NK Tirion

Het weekend van 25 en 26 september varen we het NK Tirion (althans dat was de bedoeling)
Voor een Nederlands Kampioenschap zijn er minimaal 15 boten nodig maar helaas komen we maar tot 10 boten. Gevolg is dat het nu een KK (klasse kampioenschap) gaat worden. Enfin het zeilen en de gezelligheid hebben er niet onder te leiden. Tijdens de gesprekken met de deelnemers blijkt dat het contact met de mensen op het startschip en de alu’s het juist zo gezellig maakt. Het werken op hoogte en achter glas zoals dat het geval is bij Sneek wordt als meer afstandelijk ervaren. Na dit mooie weekend maken we ons op voor het sloeproeien en de zeilschoolkampioenschappen.

Sloeproeien

Het sloeproeien op 2 oktober met 48 sloepen wordt in verband met de corona-omstandigheden gehouden in een grote tent op het parkeerterrein van de KWV Langweer. We starten op het meer voor het slechtweergebouwtje. Voordeel hiervan is dat de toeschouwers een goed zicht hebben op de start en finish van de sloepen. Met de band Jawis in de tent wordt het roeien met een feestje afgesloten. Met complimenten van de FSN en veel tevreden roeiers kunnen we deze dag afsluiten.

Het plan om de tent te laten staan tot de zeilschoolkampioenschappen valt in het water. Door de zeer beperkte inschrijving met 5 teams moeten we jammer genoeg besluiten het evenement voor de tweede keer te cancelen. Hopelijk kunnen we volgend jaar er weer een normaal NZK van maken!

Tot zover even de belevenissen van de vrijwilligers en ondergetekende.

Jan Spijkerman vanaf het startschip.

11 juni 2021 

Sprintwedstrijden Valken 5 en 6 juni 2021

Al vroeg in het jaar begin ik met de aankondiging en wedstrijdbepalingen voor het toen nog Nederlands Kampioenschap te maken op basis van het nieuwe sjabloon van het Watersportverbond.

Dit sjabloon wordt vrijwel elk jaar gefinetuned maar door de nieuwe Regels voor Wedstrijdzeilen 2021-2024 (RvW) zijn er op meer plekken in het sjabloon aanpassingen gedaan.

Enfin, na een dag tikken kunnen de AK en WB ter goedkeuring naar het WSV.

Na enige tijd komen de AK met wat kleine opmerkingen/verbeterpunten terug.
Ik pas e.e.a. aan en daarna komt al snel het groene goedkeuringsstempel.

De wedstrijdbepalingen volgen en na wat verbeteringen komt daar ook de duim omhoog op te staan.
Ik ben er klaar voor maar Nederland is nog niet klaar. Met spanning volgen we de ontwikkelingen in de media en twee weken voor ons geplande NK ga ik helpen bij de KWS Sneek. Daar mogen vier een-mans boten in één groep starten. Wedstijden, palaver, prijsuitreiking is nog niet toegestaan.

Met 4 groepjes van 4 olympiajollen, 4 groepjes van 4 Solo’s en 1 groepje van 4 Twaalfvoets jollen starten we de race-trainingen zoals Sneek ze maar genoemd heeft. Het finishen gebeurt op denkbeeldige lijnen maar er in niemand die de finish opschrijft.

Na dit weekend volgt er weer een persconferentie en gelukkig worden de spelregels wat versoepeld.
Er mogen 50 man sporten en afstand houden is hierbij niet noodzakelijk. Wedstrijden zijn NIET toegestaan!

In overleg met de Gemeente De Fryske Marren en met de provincie was ik al zover dat we wel met de Valken (twee-mans boten) in groepjes van max 15 boten mochten varen / oefenen.

Door de nieuwe versoepelingen konden we nu dus met max 25 boten met elk 2 man gaan varen.

Uiteindelijk is in overleg met de Valkenklasse besloten om met twee groepen van 11 Valken te gaan varen. De oorspronkelijk voor een NK geschreven wedstrijdbepaling werden herschreven en alles met wedstrijd werd veranderd in instructie Sprint training.

Zaterdag begint de dag met weinig wind. De weersvoorspellingen beloven qua wind ook nog niet veel goeds maar na de eerste twee potjes en de nodige aanpassingen aan de baan begint het zowaar lekker te waaien. Uiteindelijk blijft deze wind de hele zaterdag staan en de enorme bui die de meeste zeilers op weg naar Langweer tegenkwamen was ook de laatste drup water die deze dag zou vallen.

Met 2x acht starts en een pauze na het 4e potje zijn we rond 16:00 uur klaar voor deze dag.

Normaal gesproken wordt de wedstrijd vanaf ons “startschip” aangestuurd maar deze keer is de start en finish vanuit de alu door mij en Margot verzorgt. Dat was wel even wennen, de hele dag op een gierende en nogal schommelende boot die iedere keer voor anker moest was zoals ’s avonds bleek wel een aanslag op mijn kuiten. Ook de toeter die normaal gesproken op het dak van het startschip staat en nu achter op de alu maakte wel twee keer zo veel kabaal.

Nou ja, het is redelijk gelukt. Het was maar goed dat het een training was, bij een van de starts was ik zo slim om per abuis de individuele terugroep als voorbereidingssein te zetten (blauw / wit kruis) terwijl dat natuurlijk de P-vlag moest zijn (overigens ook blauw / wit) Ik zag aan de reactie van de zeilers dat ik kennelijk een fout(je) had gemaakt en dus snel de goede vlag in zijn op vrijdag voor het Valkenweekend nog in elkaar geknutselde vlaggenstokstandaard gezet. (Bij de alu was het wat improviseren om de vlaggen een plekje te geven.

Speciaal in verband met starten vanuit de gierende alu had ik voor het weekend al een cassettebandje van zolder gehaald om daar een regenbestendige tell-tale van te maken. Bij katoenen draadjes en regen gaat het natuurlijk niet goed. Dat vond ik de uitvinding van de eeuw die ik nu zeker vaker zal gebruiken.

Na al deze belevenissen gaan we de volgende dag iets na 09:30 uur weer verder met opnieuw 2x 8 starts. De wind is van NW gedurende de dag doorgedraaid richting NO en we moeten de baan en startlijn een aantal keren verleggen. Deze windrichting is voor de Langweerder Wielen eigenlijk de meest ongunstige windrichting.

De baan kan bij deze wind maar maximaal ca. 1 kilometer lang worden en dus is het altijd spannend hoe lang de zeilers over de baan zullen doen. Daar valt bij één keer kruisen en één keer voor de wind zonder dat er meerdere rondjes gevaren worden niets aan te sturen.

Gelukkig valt het mee, we variëren in de vaartijd tussen 11 minuten en 11 seconden tot 13 minuten en 43 seconden gemeten bij de eerste boot die finisht. (dit wordt keurig door mijn startcomputer in het logboek geregistreerd)

Het is zondag prachtig zeilweer met windkracht 2 / 3, geen regen en na de middag komt de zon er zelfs weer bij. Tegen 13:00 uur zijn we klaar met de training en wordt het meer weer aardig leeg na die prachtige plaatjes met 21 valken die voor de wind met spinaker op het meer vrolijk kleuren.

Vorig jaar waren er Valken die geen enkele keer van de trailer waren geweest maar ondanks het feit dat dit geen wedstrijden mochten zijn was iedereen super blij weer eens actief met zeilen bezig geweest te zijn.

kwvl-valken-768x374

Jan Spijkerman vanaf de ALU!

06 januari 2021

Jaarafsluiting 2020

Beste KWVL leden,

Het is een bijzonder jaar geweest. Nog voor het seizoen een aanvang nam waren we al in de ban van het Corona virus. Hierdoor heeft het bestuur de voorjaars ALV in april moeten uitstellen.

In het najaar kregen we, met in achtneming van de op dat moment geldende Corona maatregelen, iets meer ruimte voor het beleggen van een Algemene Ledenvergadering. We hebben die kans gegrepen met de bedoeling alleen het hoogst noodzakelijke te doen en daarmee de leden zoveel mogelijk de gelegenheid te geven thuis te blijven.

Op 23 september 2020 was het dan zover. Tot onze verbazing was er, voor KWVL begrippen, toch sprake van een flinke opkomst. We hebben alle noodzakelijke verrichtingen inzake onze financiële huishouding en de bestuurswisselingen afgehandeld, zodat het bestuur door kan met de lopende werkzaamheden. Dat zijn voornamelijk zaken die te maken hebben met het beheer van de haven. Onze evenementen zijn na verloop van tijd volledig stil gevallen.

Bij de eerst volgende vergadering zullen we uitgebreid stil staan bij onze vertrekkende bestuursleden. Wij hechten eraan, dat zoveel mogelijk leden daarbij aanwezig kunnen zijn. Bij die gelegenheid zullen de nieuwe bestuursleden zich ook aan u voorstellen en aangeven met welke activiteiten zij zich in de toekomst zullen bezighouden.

We hopen u in het voorjaar van 2021 te mogen begroeten, maar terwijl ik dit schrijf komen de berichten binnen over een Covid -19 variant, die nog veel besmettelijker is dan de eerste. Het lijkt erop, dat we wellicht nog wat langer geduld zullen moeten hebben.

Op zaterdag 12 december heb ik namens de KWVL de Algemene Ledenvergadering van het Watersport Verbond bijgewoond. Het Watersport Verbond heeft gebruik gemaakt van een tijdelijke regeling om de ALV digitaal te mogen laten plaatsvinden. Dat was een verstandig besluit. Het stelde heel veel leden in staat de ALV bij te wonen en de vergadering van duidelijke input te voorzien. De vergadering verliep heel gestructureerd waarbij over elk onderwerp, indien nodig, digitaal kon worden gestemd. De leden konden direct reageren via de chatbox.

Het Watersport Verbond is aan het herstructureren. De organisatie is in beweging. Het bestuur heeft een duidelijke toelichting gegeven over waar ze zich in de toekomst op willen richten en hoe ze dat gaan vormgeven. Ook op financieel gebied krijgt het Verbond de zaken op orde. De statutaire regeling over de controleraad wordt herzien en aangepast aan de wettelijke regeling voor een toezichthoudend orgaan. Er is voor een langere periode een nieuwe hoofdsponsor aangetrokken. De contributie aan het Watersport Verbond wordt alleen geïndexeerd.

Het is wel duidelijk dat de hoofd sponsor belangrijke waarde hecht aan een breed gedragen en maatschappelijk betrokken Watersport Verbond. Dus niet alleen aandacht voor topsport of zeilen, maar ook voor andere watersporten en recreanten. Aan de zorg voor alle watersporters en het behartigen van hun belangen wordt grote waarde gehecht. Deze uitgangspunten konden in de vergadering op brede steun rekenen. In januari 2021 zal de naam van de hoofdsponsor bekend worden gemaakt.

Voor nu wens ik u namens het bestuur van de Koninklijke Watersport Vereniging Langweer,

Fijne kerstdagen en een voorspoedig, maar vooral een gezond 2021 toe.

Johan Hengst
Voorzitter KWV Langweer