logo-vlag-horizontaal
 

 
 
 
 
hoofdfoto-website

NK Sprint Valken 2023, door de ogen van de wedstrijdleider

Geplaatst op 04-06-2023  -  Categorie: 2023

Wedstrijdverslag Nederlands Sprintkampioenschap Valken 3 en 4 juni 2023.

Wat een prachtig weer, zaterdag in korte broek en T-shirt en zondag de fleece trui toch maar aan, deels omdat het net ietsje frisser is maar bij mij ook omdat ik op zaterdag geen tijd heb gevonden om even te smeren met al die snelle potjes van ca. 16 minuten.

Voor de KWV Langweer een uitdagend weekend. We hebben sinds heel kort een eigen startschip! Een voormalige sleepboot c.q. lichte ijsbreker met een schroef van wel 80 centimeter. Na wat sleutelwerk zijn er steunen op het boeisel gemaakt waar we heel eenvoudig de vlaggenstellage op kunnen monteren. Het manoeuvreren met zo’n sterk schip is echter nog wel iets wat nog wat oefening vergt. Bij een normaal jacht wordt er wel met springen gewerkt maar ja bij een sleepboot heet dat opeens een steekeind. De gashendel heet regulateur en de hoofdschakelaar een massapik! Tja en dan is er ook nog een speciale manier om de trossen op de bolders te bevestigen waar ik de truc nog niet van meester ben. Enfin, het waait gelukkig niet te hard en het lukt goed om de lastig aanlegplek van de boot te verlaten en de ankerplaats op het meer te zoeken. Ankeren hebben we in Langweer met de voorgaande startschepen nooit gedaan. Altijd zaten er spudpalen op, al hebben we ook wel meegemaakt dan de kabel van de spudpaal knapte en dat we dus letterlijk voor paal lagen! Zo is wedstrijdleider zijn op een startschip soms dus een enerverende belevenis.

nk-sprint-valken-2023
In de aanloop naar het weekend loopt het aantal inschrijvingen langzaam op richting de 15 deelnemers. Voor een NK zijn minimaal 15 deelnemers nodig maar de laatste dagen lukt het uiteindelijk toch nog op 18 boten op de lijst te krijgen. Gelukkig, dan hebben we even wat speling. Zaterdag beginnen we om 11 uur en varen aansluitend 3 korte potjes voordat we naar de wal kunnen om te lunchen. Het eerste potje is wat te lang (ca. 25 minuten) dus de bovenboei wordt terug gehaald. Daarna worden de potjes ca. 17 minuten en dat is prima. Na de lunch gaan we weer verder met nog 6 potjes en tegen kwart voor vijf finisht de laatste valk.

Rob Aukema van de KWS die stage loopt voor zijn opleiding naar wedstrijdleider 3 heeft zijn vuurdoop met de steeds enorm draaiende windrichtingen. Het ene moment 40 graden en dan weer 40 graden aan de andere kant van de Rumpline. Ook giert het startschip wat dus voor anker ligt enorm heen en weer. Het valt dan ook niet mee om dan de startlijn en de positie van de bovenboei goed te krijgen. Het gros van de zeilers accepteert dat de startlijn soms niet helemaal of helemaal niet correct is op het moment van de starttoeter. Wat ons betreft een compromis om toch de gang er in te houden.

Na het laatste potje vertrekken we richting de haven en met het steekeind op de boeg en de motor vooruit draai ik het schip netjes tegen de steiger aan. We verwerken de uitslagen en aansluitend genieten we nog even na van deze prachtige dag onder het genot van een lekkere Indisch buffet en een koel drankje. Zondagmorgen ben ik vroeg wakker, spring onder de douche en zet vier thermoskannen koffie en twee thermoskannen theewater en stop de lunchpakketten in de koelbox en laad alles in de auto. Door het droge weer kan ik mooi over het grasveld tot bij de boeienloods en nabij het startschip komen en breng alle spullen aan boord. Tegen half negen vertrekken we richting de startlocatie. De wind is er al weer bij en met een wat noordoostelijke wind komen we voor de Wijde Blick te
liggen. Gonneke bedankt ons voor deze mooi locatie, zij kan vanuit huis prachtig de start van de Valken volgen. Voor de prijsuitreiking halen we nog wat herinneringen op aan alle Valk-nazitten in de tuin en in huis (bij regen) bij Reinard en Gonneke Mulder. Een prachtige tijd. Ik dwaal een beetje af met deze goede herinneringen uit het verleden.

Met ook op zondag weer de nodige winddraaiingen en baanaanpassingen belanden we uiteindelijk bij de 15 e race. Bij de goldfleet zien we de 45 met Marcel en Menno en de 498 met Freark en Bart al voor het startsignaal met elkaar in strijd verwikkeld in de aanloop naar het startgebied. Even denk ik dat ze te laat zullen zijn voor het startschot, maar het gaat precies goed, althans ze zijn op tijd om te kunnen starten. In het laatste rak naar de bovenboei besluiten Marcel en Menno stuurboord uit te gaan na de poort en Freark en Bart kiezen bij de poort de andere boei en gaan bakboord uit. Dat blijkt niet goed uit te pakken voor de 498. Met 1 punt verschil winnen Menno en Marcel de Sprint kampioenschappen en Freark en Bart worden dus tweede met 20 punten. In de silverfleet worden Hugo Maarleveld en Durk Zandstra kampioen.

Terugkijkend op twee dagen prachtige wedstrijden en een zeer goed bevallend startschip dank ik onze onmisbare vrijwilligers voor de gezelligheid en saamhorigheid en de Valk zeilers voor de goede sfeer en mooie plaatjes op de Langweerder Wielen.

Jan Spijkerman vanaf het nieuwe startschip.